Gemeente Nijmegen - Verkeersregime Weurtseweg - Weurtseweg, Nijmegen

DeNijmegengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Nijmegen - Verkeersregime Weurtseweg - Weurtseweg, Nijmegen.

Meer informatie over deze bekendmaking:

dat zich in de woonplaats Nijmegen in de wijk Biezen tussen de Voorstadslaan en de Industrieweg de Weurtseweg bevindt; dat de Weurtseweg van oudsher een gebiedsontsluitende functie heeft vervuld in de verbinding tussen Beuningen/sluis Weurt/de westelijke industrieterreinen en het centrum van Nijmegen; dat de Weurtseweg ook van belang is voor de ontsluiting van de wijk Biezen richting het hoofdwegennet; dat het gebied tussen de Weurtseweg en rivier de Waal ten westen van het centrum van Nijmegen (met de projectnaam Waalfront) wordt ontwikkeld tot een stadswijk met veel woningen en voorzieningen; dat voorts nabij de Hezelpoort een parkeergarage met woontoren wordt gebouwd en het station een nieuwe ingang aan de westzijde krijgt; dat mede gelet op de ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied rond de Weurtseweg de keuze is gemaakt om voor doorgaand verkeer een nieuwe weg aan te leggen die de functie van de Weurtseweg overneemt; dat het hier de Laan van Oost-Indië betreft die ca. 120 meter noordelijker parallel loopt aan de Weurtseweg en verderop overgaat in de Nymaweg; dat deze weg de functie van de Weurtseweg als gebiedsontsluitingsweg overneemt, zoals ook is opgenomen in onder meer bestemmingsplan Nijmegen Waalfront; dat voor de Weurtseweg het accent komt te liggen op de functie als (brom)fietsverbinding, deels als fietsstraat waar auto’s te gast zijn en deels als fiets/bromfietspad; dat dit past binnen de functie van de Weurtseweg als onderdeel van de snelfietsroute Beuningen-Weurt-Nijmegen; dat de aanwijzing van fiets/bromfietspad betekent dat doorgaand gemotoriseerd verkeer niet langer via de Weurtseweg vanuit het westen richting stadscentrum en vice versa kan rijden; dat in plaats daarvan gebruik gemaakt kan worden van de Laan van Oost-Indië die daar qua inrichting beter op is toegerust; dat behalve de Weurtseweg ook de Kanaalstraat (tussen Waterstraat en Weurtseweg) een andere inrichting krijgt, vergelijkbaar met het ontwerp van de Waterstraat; dat aansluitend op het fiets/bromfietspad op het deel van de Weurtseweg tot aan De Oversteek ook een deel van de Mercuriusstraat wordt aangewezen als fiets/bromfietspad; dat dit betekent dat de route naar de Mercuriusstraat via de Weurtseweg niet langer openstaat voor gemotoriseerd verkeer; dat bestemmingen gelegen aan de Mercuriusstraat voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar blijven via de S100/Kanaalstraat en de Fabrieksweg; dat de fietsstroken en vrijliggende fietspaden op het deel van de Weurtseweg ten westen van de aansluiting Laan van Oost-Indië worden opgeheven dat beoordeling op basis van verkeersmodellen laat zien dat als de Weurtseweg in zijn geheel open blijft voor autoverkeer er nog veel doorgaand verkeer tussen de Laan van Oost-Indië en de Verlengde Energieweg via de Weurtseweg blijft rijden; dat de Weurtseweg in de nieuwe situatie niet is bedoeld om een dergelijke verkeersstroom te verwerken en gebruik als sluiproute onveilige verkeerssituaties met zich mee zou brengen; dat door het aanwijzen van delen van de Weurtseweg als fiets/bromfietspad wordt voorkomen dat automobilisten de Weurtseweg gebruiken als sluiproute richting het stadscentrum en vice versa; dat dit betekent dat er minder autoverkeer gebruik maakt van de Weurtseweg en dit bijdraagt aan een veilige verkeerssituatie en een vlotte doorstroming van fietsverkeer op de (snel)fietsroute via deze weg; dat in plaats van de Weurtseweg de Laan van Oost-Indië, die beter geschikt is voor het verwerken van een dergelijke verkeersstroom, beschikbaar is als route voor doorgaand verkeer; dat de als fiets/bromfietspad aangewezen weggedeelten in geval van calamiteiten toegankelijk zijn voor hulpdiensten; dat bij besluit van 16 augustus 2023 nr. D230727429 de Weurtseweg ter hoogte van de onderdoorgang onder de Generaal James Gavinsingel fysiek is afgesloten gemotoriseerd verkeer; dat hiermee wordt beoogd te voorkomen dat de Weurtseweg onnodig wordt belast door (doorgaand) autoverkeer; dat hiermee bovendien het zich, ondanks de ingestelde hoogtebeperking, herhaaldelijk klemrijden van voertuigen onder het viaduct wordt voorkomen; dat het tracé van de Laan van Oost-Indië wat verder richting rivier de Waal onder de Generaal James Gavinsingel doorloopt waardoor er meer ruimte beschikbaar is en een hoogtebeperking achterwege kan blijven; dat nu er een geschikte alternatieve verbinding via de Laan van Oost-Indië is en de Weurtseweg bij de onderdoorgang Generaal James Gavinweg is afgesloten, de Weurtseweg geen functie meer heeft als gebiedsontsluitingsweg; dat op de Weurtseweg en op het deel van de Kanaalstraat tussen de Waterstraat en de Weurtseweg een maximumsnelheid van 30 km/uur wordt ingesteld; dat er voorts fietspaden en voetpaden worden aangewezen; dat er ook een laad- en losplek wordt aangewezen en de verplichte rijrichting wordt aangeduid nabij de weggedeelten die als fiets/bromfietspaden zijn aangewezen; dat in verband met de nieuwe inrichting bestaande fietspaden en fietsstroken worden opgeheven, evenals de parkeerverboden op de Weurtseweg tussen de Winselingseweg en de Mercuriusstraat; dat dat ook geldt voor de voetgangersoversteekplaats op de Weurtseweg ter hoogte van Flavus en de Winselingseweg en voor de geslotenverklaring voor vrachtauto’s die is ingesteld in op een aantal wegen tussen de Weurtseweg en Laan van Oost-Indië; dat de maatregelen in dit besluit passen binnen de beleidsuitgangspunten vastgelegd in ambitiedocument Nijmegen goed op weg (mobiliteit 2019-2030) zoals inzetten op kwaliteit en breedte van fietsroutes, duurzame en actieve mobiliteit en ook op het bundelen van doorgaand verkeer op hoofdwegen; dat met de maatregelen in dit besluit wordt bijgedragen aan een veilige verkeerssituatie op het deel van de Weurtseweg tussen de Laan van Oost-Indië en de Nymaweg; dat ook wordt bijgedragen aan het voorkomen van sluipverkeer via de Weurtseweg waarbij (doorgaand) verkeer gebruik kan maken van een beter geschikte alternatieve route via de Laan van Oost-Indië; dat door het niet meer mogelijk maken van verkeersbewegingen door gemotoriseerd verkeer tussen het deel van de wijk Biezen ten zuiden en ten noorden van de Weurtseweg via de Waterstraat, Rivierstraat en Fliertse Beekstraat, er minder kruisend verkeer op de Weurtseweg is en dat veiliger is voor (brom)fietsers die gebruik maken van de Weurtseweg; dat door het niet meer mogelijk maken van bovengenoemde verkeersbewegingen fietsen tussen deze gebieden sneller en daarmee aantrekkelijker is dan rijden met de auto, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan minder uitstoot en energieverbruik; dat de hoeveelheid motorvoertuigen op de Kanaalstraat tussen de Oude Rijnstraat en Waterstraat toeneemt, maar dit weggedeelte geschikt is om deze voertuigen op een veilige manier te verwerken; dat we de verkeerssituatie op de Oude Rijnstraat monitoren en we als het nodig blijkt te zijn, de toegestane rijrichting in deze straat omdraaien; dat bovendien wordt bijgedragen aan een veilige verkeerssituatie op het deel van de snelfietsroute Beuningen-Weurt-Nijmegen dat via de Weurtseweg voert; dat in dit geval een groter belang wordt toegekend aan een veilige verkeerssituatie op de Weurtseweg en het voorkomen van sluipverkeer dan aan het handhaven van de bestaande verkeerssituatie op deze weg; dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen; dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden; dat, gelet op het bepaalde in het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019, onderdeel mandaatregister Stadsbeheer, aan de concernmanager afdeling Stadsbeheer en aan de manager bureau Dienstverlening, (onder voorwaarden) mandaat is verleend tot het nemen van tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994; gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;   besluiten:     I.door plaatsing van borden A1 (30, zone) als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aan te wijzen als 30 km/uur zone a.Weurtseweg; vanaf aansluiting Kanaalstraat tot Nymaweg      II.door plaatsing van borden A1 (30) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te wijzen als weggedeelte waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt a.Weurtseweg; vanaf aansluiting Laan van Oost-Indië tot en met aansluiting Kanaalstraat b.Kanaalstraat; tussen Weurtseweg en Waterstraat      III.door het plaatsen van borden G12a en G12b als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te wijzen als fiets/bromfietspad a.Weurtseweg; gedeelte tussen aansluiting Winselingseweg tot het punt ter hoogte van De Oversteek (onderdoorgang Generaal James Gavinsingel) ten westen van de aansluiting Mercuriusstraat b.Mercuriusstraat; gedeelte tussen aansluiting Weurtseweg en het punt ca. 75 meter ten zuiden van de Weurtseweg (ten noorden van de toegang tot perceel Mercuriusstraat 3A-7); c.Weurtseweg; gedeelte tussen aansluiting Waterstraat en aansluiting Ferry Portierstraat d.Rivierstraat; pad dat vanaf pand Rivierstraat 1 in noordwestelijke richting aansluit op Weurtseweg (ter hoogte van aansluiting Winselingseweg) e.Fliertse Beekstraat; gedeelte tussen Weurtseweg en de parallelweg ten zuiden van de Weurtseweg      IV.door het plaatsen van borden G11 en G12 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te wijzen als fietspad a.Weurtseweg; pad aan de noordzijde vanaf de Nymaweg tot het punt ca. 50 meter ten oosten van de Nymaweg      V.door het plaatsen van borden G7 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te wijzen als voetpad a.Weurtseweg; het pad aan de zuidzijde, vanaf de Mercuriusstraat tot aan de Fliertse Beekstraat , inclusief de doorsteekjes naar zuidelijke parallelweg Weurtseweg      VI.door het plaatsen van borden D5 (l+r) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 uitgezonderd (brom)fietsers een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven in te stellen a.aan de oost- en westzijde van de in lid IV. onder a. en c. als fiets/bromfietspad aangewezen delen van de Weurtseweg      VII.door het plaatsen van borden E7 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerplaats voor het laden en lossen van goederen aan te wijzen a.Weurtseweg; zuidzijde, ca. 40 meter ten oosten van de Nymaweg (ter hoogte van garagebedrijf)      VIII.de verkeersbesluiten of onderdelen daarvan waarbij de volgende verkeersmaatregelen zijn ingesteld in te trekken en de maatregelen op te heffen: a.de vrijliggende fietspaden op de Weurtseweg tussen de Mercuriusstraat en de Laan van Oost-Indië b.de voetgangersoversteekplaats op de Weurtseweg ter hoogte van Flavus en aan de westzijde van de Winselingseweg c.de geslotenverklaring voor vrachtauto's uitgezonderd bestemmingsverkeer in de Winselingseweg (tussen Weurtseweg en Laan van Oost-Indië), Wilhelm Linnemannstraat, Albert Trouwborststraat, Nono Wardenaarstraat en Ferry Portierstraat d.de parkeerverboden op de Weurtseweg tussen de Winselingseweg en de Mercuriusstraat e.de verplichte rijrichting aangegeven op de middengeleiders op de Weurtseweg, voorzover deze komen te vervallen       Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening d.d. 22-01-2024

 

Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.

Dit artikel verscheen op deNijmegengids.nl op 21-02-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Nijmegen, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deNijmegengids.nl
Redactie deNijmegengids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen Nijmegen
  2. 9f114a9825f3ee1aff2e09aa2c8a9c79

Gerelateerde berichten